Niska-hartiajumppa kuminauhalla

Tietokoneen äärellä työskentely, pitkään istuminen tai vaikkapa kännykän käyttö jäykistävät niska-hartia –seutua. Pieni jaloittelu ja liike hartiaseudulle piristävät kummasti olotilaa ja ajattelua sekä ehkäisevät lihasten kipeytymistä

Seuraavassa näytämme kuminauhalla tehtävän taukojumpan, joka on helppo toteuttaa missä vain. Toimii myös kehonhuoltojumppana vaikka televisiota katsellessa.

1. Työnnöt eteen ja ylös

Kuminauha kulkee selän takaa. Rullaa sen verran kuminauhaa, että saat sopivasti vastusta. Työnnä käsiä yhtäaikaisesti eteen, jolloin saat rintalihaksille liikettä. Vaihda sitten liike työnnöiksi ylös, jolloin hartiaseudun lihakset pääsevät töihin.

2. Rinnanavaukset

Tartu kuminauhan kummastakin päästä siten, että saat sopivasti vastusta avatessasi kuminauhan mahdollisimman auki rinnan edestä. Pidä hetki.

3. Soudut istuvassa asennossa

Kuminauha kulkee jalkapohjien takaa ja ote taas sopivaksi, jotta saat vastusta liikkeeseen. Selkä pyöristyy ja rinta avautuu vuorotahtiin. Soutuliikkeitä voi tehdä eri kulmista; alhaalta, ylhäältä, edestä – kun vain löydät paikan (esim. oven kahva), mihin saat kuminauhan kiinni.

4. Kylkivenytys tuolilla istuen

Kuminauha kulkee penkin alta. Kiristä otetta sopivaksi, jotta saat mahdollisimman hyvän venytyksen kallistaessasi kylkeä.

5. Niskavenytys

Kuminauhan toinen pää on jalan alla ”lukittuna” ja toinen kädessä. Hyvä kireys, jotta saat haettua niskaan venytyksen kallistamalla päätä ja ylävartaloa.

Hyviä treenejä!

Follow Susan Hakala:
Susan Hakala on kahden murrosikäisen tytön äiti, yrittäjä, ryhmäliikuntaohjaaja, fitness-urheilija ja liikunnallisen elämän puolestapuhuja. "Liikunta on minulle ennen kaikkea elämäntapa. Se kuuluu jokapäiväiseen arkeen, paitsi kilpauran ja työn kautta, myös harrastuksena ja ikuisena innostuksen lähteenä. Liikkuvat ihmiset saavat suupieleni ylöspäin ja koenkin valtavaa iloa siitä, jos saan ihmisiä innostumaan liikunnan pariin!"
Viimeisimmät kirjoitukset kirjoittajalta