Cool-X suosikkini -Susan Hakala

Lihashuolto on tärkeä osa hyvinvointia, etenkin kovempaa treenaavalle, mutta monista tuotteista on hyötyä ihan meille kaikille hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitäjänä. Cool-X -tuotteiden joukosta on löytynyt monia suosikkeja, jotka ovat käytössäni säännöllisesti.

Lämpövoide oli ensimmäisiä tuttavuuksiani Cool-X -tuotteisiin ja se on myös yksi kestosuosikeistani. Käytän voidetta etenkin syksy- ja talviaikaan ennen treenejä lämmittämään alaselkää ja jalkoja. Tuote on erittäin riittoisa, eikä sen käytön kanssa tule liioitella; se todellakin lämmittää lihaksia ja kehon lämmetessä vaikutus vain tehostuu. Sitä kannattaa laittaa siis aika pienellä annostuksella ja lisätä tarvittaessa.

Kylmä-kuuma voide on uudempi tuttavuus ja sitä olen käyttänyt treenien jälkeen lihasten palautumisen tehostamiseen. Vaikutus alkaa ensin viilentävänä ja muuttuu sitten lämmittäväksi. Varsinkin kovien jalkatreenien jälkeen voiteen vaikutus tuntuu mukavalta ja jalat tuntuvat palautuvan tehokkaammin.

Kipuvoidetta käytän välillä treenin jälkeisiin lihaskireyksiin. Migreenikohtauksen iskiessä hieron kipuvoidetta niskaan särkylääkkeen lisäksi ja olen kokenut, että se helpottaa kipua.

Magnesiumsuihke on myös säännöllisessä käytössä. Se nopeuttaa lihasten palautumista ja omalla kohdallani se on auttanut yöllisten lihaskramppien ehkäisyssä. Kärsin aiemmin aika usein pohkeiden kramppaamisesta, mikä herätti keskellä yötä. Kun aloin käyttää Magnesiumsuihketta, kramppeja ei ole enää tullut. Suihke on helppo käyttää; annostelu tapahtuu suihkaisujen lukumäärän mukaan ja öljymäisen koostumuksen ansiosta se on helppo levittää iholle.

Manteli Hierontaöljyä käytän kosteusvoiteen tavoin etenkin säärille. Öljy on ihanan hienojakoista ja jättää iholle kauniin pinnan. Toimii hieronnassakin erinomaisesti, mutta itse olen käyttänyt sitä nimenomaan kosteusvoiteen sijasta. Mielestäni se päihittää kalliit kosteusvoiteet mennen tullen; on riittoisaa ja oikeasti kosteuttaa kuivat kesäsääret.

Kinesioteipit ovat käytössä aina tarpeen vaatiessa. Teippausohjeita löytyy Cool-X:n Youtube-kanavalta, mutta esim. omalta hierojalta voi myös pyytää teippausapua.

Myös Sport Ensiapulaukku on ollut tarpeen treenilaukussa; treenikaveri sai jokunen aika sitten nopeasti avun, kun laukusta löytyi pikakylmäpussi! Itsekin olen muutaman kerran käyttänyt ensiapulaukun laastareita ja rakkolaastareita.

Hyviä treenejä!

Porrastreenillä tehoa ulkoiluun

Porrastreenistä on tullut viime vuosina suosittu kuntoilumuoto; se on tehokasta treeniä, jota pystyy harjoittamaan raittiissa ulkoilmassa, niin yksin kuin ryhmässäkin. Monesta paikkaa löytyy nykyään tarkoitukseen rakennettuja kuntoportaita, mutta muutkin tukevat portaat soveltuvat hyvin treeniin.

Porrastreeni harjoittaa erityisesti alavartalon suuria lihaksia ja hengityselimistöä. Portaissa voi tehdä myös ylävartalolihasten harjoitteita. Treenin pystyy kukin säätämään omalle tasolleen sopivaksi ja valitsemaan itselleen sopivia liikkeitä.

Voit tehdä alla olevan ohjelman sellaisenaan tai poimia itselle sopivia ideoita. Muista varata mukaan juotavaa; porrastreeni on melko hikistä hommaa varsinkin kesähelteillä. Jalkaan hyvät lenkkarit ja päälle joustavat ja hengittävät vaatteet – ja ei muuta kuin treenaamaan ja nauttimaan aurinkoisista kesäilmoista!

Portaita ylös eri tyyleillä:

  • kävellen
  • juosten
  • loikkien joka toiselle portaalle
  • kyykkyhypyin joka rapulle / joka toiselle rapulle
  • sivujuoksut kylki edellä, kumpikin puoli
  • askelkyykky + jalan ojennus taakse joka rapulle / joka toiselle rapulle
  • sivukyykyt, kumpikin kylki

Loppuun pieni circuit-treeni

Aluksi näpäyttelyhypyt 2 x 30 (päkiä käy portaalla näpäyttämässä). Sen jälkeen seuraavat lihaskuntoliikkeet:

  • bulgarialainen askelkyykky (pidä taaempi jalka ensimmäisellä portaalla korokkeella ja kyykkää etujalalla), kumpikin jalka
  • pohjepumppaus; varpaillenousut portaan reunalla, ensin kumpikin jalka samaan aikaan, sitten vielä kumpikin jalka vuorollaan siten, että toinen jalka ilmassa
  • etunojapunnerrus (kädet sopivalla portaalla ja jalat maassa)
  • ojentajadippi (selin portaisiin, kädet sopivalla portaalla käsivarsien koukistus ja suoristus)

Tee liikkeitä kolme kierrosta, esim. ensimmäisellä kierroksella 15 toistoa/liike, toisella 10 ja viimeisellä 5.

Hyviä treenejä!

Cool-X yhteistyössä Helsinki United

Haluamme olla mukana tukemassa liikkuvaa elämäntapaa sekä urheilutoimintaa. Sponsoroimme jälleen kaudella 2020-2021 lukuisia seuroja ja lupaavia nuoria urheilijoita.

Uusin kumppanimme Helsinki United on uusi vuonna 2020 perustettu salibandyseura, jonka joukkueet osallistuvat Suomen Salibandyliiton sarjoihin sekä aikuisten että junioreiden sarjoissa. Tervetuloa mukaan!

“Olemme Helsinki Unitedissa erittäin innostuneita ja ylpeitä solmitusta
yhteistyöstä. Käytämme ylpeinä Cool-X -tuotteita ja sitä kautta tuomme esille sitä, miten tärkeää on huolehtia huollosta ja palautumisesta pelaajiemme päivittäisessä arjessa niin harjoittelu- kuin ottelutapahtumissa,”

kertoo toiminnanjohtaja Marttin Herranen.

1 2 3 4 10